Plan van aanpak

Onderzoeken, ontwikkelen en innoveren.

Het plan van Stichting Nederlandse Datakluis bestaat uit twee hoofdsporen. Aan de ene kant het onderzoeken en ontwikkelen van de basis data infrastructuur gebaseerd op decentrale datakluizen waarin de gebruiker zelf haar data beheert. Het gaat daarbij om meer dan alleen de technologie: ook de ontwikkeling van standaarden om data over verschillende bedrijven en sectoren heen op dezelfde manier te kunnen interpreteren (semantiek) hoort hierbij. Ook de privacybescherming van individuen in de onafhankelijke organisatie die de data infrastructuur beheert en ontwikkelt, het toezicht en de juridische structuren behoren tot dit spoor. Aan de andere kant is er een innovatieprogramma om een persoonlijke datakluis voor de mediasector te ontwikkelen. Met deze datakluis kunnen gebruikers straks met 1 login anoniem inloggen bij alle deelnemende mediasites waarbij zij zelf hun profiel in kunnen stellen met voorkeuren en interesses en bepalen welke site welke datapunten mag gebruiken en voor hoelang. Bij succes moet deze innovatieve dienst op schaal te kunnen introduceren bij een groot publiek.

Stichting Nederlandse Datakluis.

Dit initiatief van de vijf mediabedrijven (DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network) en mede gefinancierd door de EU wordt gecoördineerd door de non-profit Stichting Nederlandse Datakluis. De stichting wordt geleid door Martijn van Dam (voormalig staatssecretaris Economische Zaken en bestuurder bij publieke omroep NPO) en Arno Otto (voormalig MD bij DoubleClick – nu onderdeel van Google – en CDO bij RTL en CTO bij Talpa). De stichting coördineert het project en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de technische infrastructuur.

> Neem contact op met Stichting Nederlandse Datakluis.