Plan van aanpak
Onderzoeken, ontwikkelen en innoveren.
Het plan van Stichting Nederlandse Datakluis bestaat uit twee hoofdsporen. Aan de ene kant het onderzoeken en ontwikkelen van de datanutsvoorziening. Het gaat daarbij om meer dan alleen de technologie: ook de ontwikkeling van standaarden om data over verschillende bedrijven en sectoren heen op dezelfde manier te kunnen interpreteren (semantiek) hoort hierbij. Ook de privacybescherming van individuen in de onafhankelijke organisatie die de datanutsvoorziening beheert en ontwikkelt, het toezicht en de juridische structuren behoren tot dit spoor. Aan de andere kant is er een innovatieprogramma om direct relevante toepassingen (use-cases) voor Stichting Nederlandse Datakluis te onderzoeken en te ontwikkelen. Daarvoor zijn al diverse concrete use-cases opgesteld. Deze zullen via een reguliere innovatie-aanpak van onderzoeksfase, proof of concept, pilot- en testfase in een live omgeving onderzocht worden. Bij succes moet dit traject leiden tot een implementatieplan om toepassingen op schaal te kunnen introduceren voor een groot publiek.

Stichting Nederlandse Datakluis.
Dit initiatief van de vijf mediabedrijven (DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network) wordt gecoördineerd door de non-profit Stichting Nederlandse Datakluis. Deze wordt geleid door Martijn van Dam (voormalig staatssecretaris Economische Zaken en bestuurder bij publieke omroep NPO) en Arno Otto (voormalig managing director bij DoubleClick – nu onderdeel van Google – en thans Chief Transformation Officer Talpa Network). De stichting coördineert het project en wordt verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de datanutsvoorziening.