Samenwerking

Een unieke samenwerking.

De samenwerking van de Nederlandse mediabedrijven is uniek. Zowel de publieke omroep als commerciĆ«le omroepen en uitgevers werken samen aan pre-competitief onderzoek en ontwikkeling. Door de handen ineen te slaan, wordt de ontwikkeling van een persoonlijke datakluis realistisch. Dat kan de hele sector ten goede komen, maar ook andere sectoren in Nederland. De Nederlandse media zijn ervan overtuigd dat een succesvolle implementatie van de persoonlijke datakluis het verdienvermogen van de Nederlandse journalistiek en contentcreatie kan versterken, de maatschappelijke impact van Nederlandse content kan vergroten en een belangrijke eerste stap kan zetten om de bredere maatschappelijke en economische afhankelijkheid van grote internationale technologiebedrijven te verminderen. Als we erin slagen het gebruik van de datakluis voor consumenten aantrekkelijk te maken en voor de media relevant, dan zal het nieuwe model snel geadopteerd worden en zullen andere sectoren volgen. We staan dan ook open voor andere partijen uit andere sectoren om de samenwerking verder te verbreden. Zeker voor sectoren waar persoonlijke data in toenemende mate een doorslaggevende rol speelt, kan het van belang zijn op tijd aan te haken en mee te ontwikkelen en experimenteren.

> Lees verder over het plan van aanpak.